Jocuri și activități pentru integrarea copiilor cu CES

În contextul ritmurilor accelerate ale schimbării contemporane, fiecare individ trebuie să deţină un set de competenţe-cheie care să-l ajute să se adapteze la o lume care evoluează rapid, caracterizată printr-un nivel ridicat de tranzienţă. Marea complexitate a societăţii reclamă oameni creatori, rapid adaptabili unei societăţi în continuă schimbare. Articolul de față prezintă, în primă fază importanța metodelor/mijloacelor didactice în contextul activităților de învățare cu copii cu CES. Acțiunea pedagogică este eficientă numai dacă educatorul cunoaște capacitățiile, interesele și atitudinile elevilor, astfel încât în sistemul școlar obiectivul principal ar trebui să vizeze dezvoltarea materialelor de învățare adecvate nevoilor individuale.

Materialele didactice prezentate sunt preluate din metoda Montessori: materiale senzoriale, matematică și limbajul Am pregătit materiale didactice pentru copii cu autism, ADHD, cu întârziere în dezvoltarea limbajului, la nivelul de grupa mare/ clasa pregătitoare. Motivul pentru care am ales materiale didactice pe nivel preșcolar, este fiindcă lucrez ca și educătoare de 5 ani, și am avut în grupă mai mulți copii cu ADHD și autism. Am constatat, că copii cu CES au dificultăți de învățare și au nevoie de ajutor suplimentar în gândire, la înțelegere, în plan sensorial și emoțional, în vorbire, în plan fizic. Principalul scop al acestor activități este de a ajuta copilul să își dezvolte capacitatea de a se concentra și a-și coordona mișcările. Copii au dificultăți în a se concentra și a asculta, ordinea învățării cuvintelor este: înțelegere, identificare, denumire. Toate materialele didactice și pozele sunt realizate de mine.

 

 

Învățăm să numărăm – Material tradițional Montessori – Addition Strip Board

Scop:

  • Prin intermediul acestui material elevii fac adunări, scăderi și  cu numere alcătuite din 1 sau 2 cifre.
  • Elevii lucrează pentru a memora adunările până la 18 cu trecere peste ordin

 

Varianta A:

20180514_14211920180514_14223220180514_142329

 

Asociere numere cantitate – Frunze pe copac ( monezi, plastelină, nasturi, porumb, paste, fasole, etc.)

Scop:

  • Dezvoltarea simţului tactil prin modelarea plastinlinei;
  • Dezvoltarea atenției și a coordonării mișcărilor motorii fine;
  • Realizarea biluțelor din hârtie, plastilină, fasole, etc. și transferul acestora pe panșă, țînând cont de cantități potrivite.

20180521_142126.jpg

Cutia cu obiecte cu litera inițială „M” : mașină, măr, mâncare, miere, etc.

Scop:

  • Realizarea corespondentului între sunetul literei de la începutul cuvântului și litera propriu zisă
  • Dezvoltarea vocabularului;
  • Exersarea modului în care se pronunță corect literele/cuvintele;
  • Dezvoltarea și exersarea auzului fonematic;

Asociere numere – cantitate

Scop:

  • Corelarea cantității cu simbolul numerelor, amplasând astfel monezi în funcție de cifra corespunzătoare
  • Dezvoltarea mişcărilor fine şi a preciziei;
  • Secvențierea cifrelor de la unu la cinci;
  • Secvențierea cantității de la unu la cinci.

20180530_143653

Planșă – Animale domestice – La fermă

Scop:

  • Asociere cifră/număr – cantitate (1 – 10)
  • Consolidarea cifrelor și a numerelor
  • Identificarea cifrei sau a numărului corespunzător cantității.
  • dezvoltarea vocabularului

 

Advertisements